Köpguide för hybridcyklar

Här hittar du vår köpguide för hybridcyklar där vi går igenom vad en hybridcykel är och när den är rätt val för dig. Vi går även igenom de olika komponenterna på cykeln så du vet vad du skall titta efter för att bedöma vad som är viktigt för dig.

Visa innehållsförtäckning.

Vad är en hybridcykel för något?

En hybridcykel är lite som det låter en hybrid eller blandning mellan olika typer. Dvs det kan vara en stadscykel men som även fungerar att köra i skog vilket en vanlig stadscykel ofta inte klarar bra alls. Så en hybridcykel är faktiskt ofta det bästa valet för dig som vill ha en allsidig cykel.

För dig som är ”nybörjare” och vill komma igång och cykla mer så är en hybridcykel ett riktigt bra val. Detta då du inte begränsar ditt cyklande och kan köra både i stad men även i terräng för lite roligare miljö och kanske extra träning.

Att tänka på vid val av hybridcykel

I denna delen går vi igenom komponenterna som sitter på cykeln och vi har valt ut de viktigaste men även populäraste komponenterna där folk ofta har frågor.


Bromssystem

Detta är en väsentlig del och det finns olika typer av bromsar, vi kommer här lyfta fram för och nackdelar med de olika systemen.

Hydrauliska skivbromsar

Detta är helt klart det bästa bromsystemet där bromsstyrkan alltid är på topp då bromsarna automatiskt justerar sig. Bromsarna fungerar i alla väder med bra styrka.

Mekaniska skivbromsar

Här har du alla fördelar som med hydrauliska förutom den automatiska justeringen. Beroende på hur mycket du cyklar så får du därför räkna med att kanske behöva justera de inför varje säsong.

Rullbroms

Jämför man med skivbromsarna ovan så är rullbromsar i princip underhållsfria men deras effekt är sämre då du inte har möjligheten att låsa hjulet helt vilket ger en sämre bromseffekt än med skivbromsar.

Fotbroms eller navbroms

Även fotbroms är effektivt och i princip underhållsfritt men det kommer med ett problem att det kan vara svårt att snabbt bromsa ifall pedalerna befinner sig i fel läge.

Fälgbromsar och V-bromsar

Detta är en billigaste bromstekniken och den fungerar som så att du har en kloss som trycks in mot fälgen för att bromsa. Det innebär att om fälgen är blöt så tar ofta bromsarna dåligt. Dessa bromsar kräver även en hel del underhåll löpande då klossarna slits snabbt och därför behöver justeras för bästa effekt.


Växlar

Växlar är av stor vikt då de hjälper dig att ha ett bra motstånd på tramporna och därmed att få en bra effekt i din cykling. Normalt kan man säga att antalet växlar inte spelar någon roll när du har runt 7 växlar eller fler. Det du får med mer växlar är normalt bara möjligheten att ”finjustera”. Det som är intressant är stort omfång du får ut och detta brukar ofta vara ganska lika på 7 växlar och t.ex. 21 växlar.

När det kommer till växlar finns det två varianter och dessa tar vi nu upp.

Navväxlar

Dessa växlar är ofta något dyrare och det beror på att de är ”osynliga” och gömmer sig i hjulet kan man säga. Då denna teknik är dyrare än utanpåliggande växlar så kostar cykeln ofta mer om du skall ha 7 navväxlar eller fler. Fördelen är att dessa växlar i princip är underhållsfria och de är även snällare mot kedjan som då får längre livslängd.

Utanpåliggande växlar

Detta är en vanligaste formen av växlar och de ger normalt ett väldigt bra omfång och det är även möjligt att få uppemot så många som 28 växlar. Fördelen med dessa är att det är en billigare lösning. Men de sliter mer på kedja och kassett som man då har. Detta gör att du förr eller senare måste byta ut delarna.


Med eller utan dämpning

Visst är det skönt att ha en cykel som dämpar, men visste du att det kommer på bekostnad av effekt? Varje gång din stötdämpare dämpar så tappar du effekt vilket gör att du får trampa mer. Visst, det är ju bra träning men det kan vara värt att känna till.

När man tittar på dämpning så är det vanligt med stötdämpare vid framhjulet. Dessa dämpare är ofta billiga och gör ett bra jobb. På mountainbikes däremot är det vanligt även med dämpning bak och det är för att du skall kunna hoppa över gupp och liknande.

Utöver stötdämpare så kan du ha en sadel som dämpar. Detta är något du i efterhand kan byta ut på din cykel till rimligt pris. Lika så kan du köpa bredare däck, även kallade ballongdäck och då kan dessa dämpa rätt rejält.

Vi skulle säga att när det kommer till dämpning så handlar det mest om komfort. Cyklar du mest på asfalt och råkar ut för minimalt med gupp så kan det därför vara värt att skippa stötdämpare och därmed få högre effektivitet i sin cykling. Även om stötdämpare ofta kan låsas och därmed inte användas så adderar de onödig vikt till cykeln.


Kedja eller remdrift

På senare tid så har det blivit allt populärare med remdrift. Fördelarna är många så som att du slipper olja kedjan, det är tystare och hållbarheten på remmen är flera gånger längre. Så varför har det inte slagit igenom helt?

Främst handlar det som priset som ofta drar iväg rejält med remdrift. Sedan så är effektiviteten inte lika bra och möjlighet att köra med utanpåliggande växlar saknas vilket gör att man måste ha navväxlar och då drar priset iväg ännu mer. Så även om remdrift troligen är framtidens teknik så avråder vi från det såvida du inte har en riktigt stor budget för din cykel.


Vikt

De flesta cyklar är idag tillverkade av aluminum vilket ger en bra vikt utifrån kostnaden. För dig med mer pengar så finns det lättviktsaluminium och även kolfiber. Dessa material är dyrare men ger dig en lättare vikt på cykeln.

Vill du hålla ned vikten så är ofta cyklar utan stötdämpare och med utanpåliggande växlar bra val. Speciellt om du väljer växlar från serierna Shimano XT och uppåt då dessa tenderar att väga mindre.


Däck

Däck är något du kan byta i efterhand och något du bör göra. Däcken som sitter på är ofta billigare däck. När du väl köper däck så kan det vara värt att fundera på vad som är viktigast. Vill du cykla snabbt så är ofta smala däck bra val. Vill du ha högre komfort eller lasta tungt så är breda däck bra. Sedan om du vet med dig att du ofta får punktering så bör du kolla på däck med punkteringsskydd, de gör stor skillnad.


Korg, pakethållare och barnstol

Vi hade lika gärna kunnat kalla den här rubriken för tillbehör, men vi tar dessa tre ganska populära tillbehör istället.

När det kommer till korg så finns det alltid någon korg du kan köpa till och sätta på cykeln. Det du ev. får göra är att flytta ev. belysning som sitter på cykeln. Du bör därför inte ha som krav att det skall finnas en korg på cykeln vid köp då du enkelt kan köpa till.

När det kommer till pakethållare så kan även detta köpas till och det går alltid. Dock om din cykel saknar fästen för pakethållare vilket är ganska ovanligt så kommer du få köpa en pakethållare som monteras på sadelstången och då blir ofta vikten begränsad.

Skall du dessutom ha en barnstol så behöver du normalt ha en pakethållare sen innan som är fast monterad. Och finns det då ingen pakethållare på cykeln du köper så måste du kolla så det finns fästen för en.

Hur väljer man mellan en hybridcykel eller annan typ?

En hybridcykel är en blandning som sagt mellan olika cyklar. Vi tänkte därför ta upp skillnader mellan de olika typerna.


Racer

För dig som funderar på att välja en hybridcykel eller racer så är skillnaderna ofta ganska stora. Detta då en racercykel sticker ut ganska rejält och har fokus på låg vikt. Det gör att de flesta komponenterna är specialanpassade. För dig som vill köra långa sträckor på landsväg så är en racer normalt ett bättre val. Men räkna med att allt med en racer blir dyrare speciellt i underhåll pga de speciella komponenterna.

Så i valet mellan racer och hybridcykel så brukar vi säga att en hybridcykel ofta är ett bättre val såvida det inte är just landsvägscykling du skall göra. Att köra en racer i stadsmiljö är ofta ingen rolig historia pga alla gupp och ojämnheter.


Mountainbike (MTB)

Det är väldigt vanligt att hybridcyklar har inslag av mountainbike så det gör att detta val ofta blir enkelt och till fördel för hybridcykeln. Så funderar du på om du skall ha en mountainbike eller hybridcykel så bör du ställa dig frågan om du endast skall köra i skog och terräng och kanske hoppa med cykeln. Är svaret ja, så skall du ha en mountainbike annars så är troligen en hybridcykel ett bättre val då den kommer vara mer lättkörd på vanlig asfalt.


Cyclocross

En cyklogross är väldigt lik en racer men klarar lite hårdare terräng då man ofta satt på lite bredare och grövre däck men även kör med bättre bromsar. Så står du i valet om du skall välja en cyklocross eller hybridcykel så bör du tänka att cyklogrossen faktiskt är lite av en hybridcykel.


Elassisterad

Funderar du på en hybridcykel eller en elassisterad elcykel så är skillnaden egentligen elen. I grunden är ofta cyklarna de samma men skillnaden är att elcykeln ofta har en grövre ram för att få plats med motor och batteri. En bra sida som är inriktad på elcyklar är elcykeltips.nu och vi går därför inte in mer på det här.

Köpa begagnad hybridcykel

Att köpa en begagnad hybridcykel är både smart för plånboken och miljön. Så vi tänkte därför ta upp på vad du bör tänka på.

När du väl åker och kollar på en cykel så bör du alltid provcykla den. Se till att justera sadeln så den hamnar i rätt höjd och börja cykla.

Kontrollera bromsarna först så de fungerar bra. Därefter är det dags att kontrollera växlarna en och en så de enkelt går i och att alla fungerar. Under tiden du cyklar så bör du även lyssna efter missljud och hålla koll på att kedjan går runt fint.

Skulle kedjan kugga över så behöver du troligen byta kejda, kassett och kanske drev. Detta är något som beroende på komponenterna kan kosta uppemot runt 2000kr för arbete och delar.

Om växlarna inte går i eller bromsarna tar dåligt så handlar det ofta om att justering behöver göras och det fixar de flesta cykelverkstäder för under 500kr. Men behöver delar bytas så kan det snabbt springa iväg.

Så vårt är alltid att testa cykeln noggrant och ta gärna med någon som är lite kunnig och kanske kan justera lite på plats. Priserna på begagnade cyklar är tyvärr ofta ganska höga och risken finns alltid att det blir dyrare att köpa begagnat om du sedan åker på en kostnad på uppemot 2000kr direkt efter köpet.

Vilken hybridcykel är bäst?

Utifrån denna köpguide så har vi skrivit omdömen och betygsatt hybridcyklar på vår sida för hybridcyklar herr och hybridcyklar dam. Där hittar du vilka som är ”bäst i test” men vi hoppas även du ifrån denna guide själv skall kunna hitta bra cyklar för just dig.